poniedziałek, 24 czerwca, 2024

Piosenki z partyzanckiego notesu „Leszka” i „Lufy”

1 marca w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w ramach obchodów Narodowego Dnia „Żołnierzy Wyklętych” odbył się spektakl słowno-muzyczny pt. „Piosenki z partyzanckiego notesu <<Leszka>>> i <<Lufy>>” w wykonaniu Jakuba Kornackiego i Mateusza Otczyka.

Gości na wydarzeniu przywitał zastępca dyrektora ds. naukowych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku dr Marek Szymaniak,  który w sposób szczególny zwrócił uwagę obecnych na sali, na pytania stawiane przez współczesnych o zasadność działań podejmowanych przez żołnierzy antykomunistycznego podziemia niepodległościowego: „[…] zadajemy sobie pytanie, czy kontynuowanie tej walki miało sens, ale środowisko drugiej konspiracji takich pytań sobie nie zadawało […] dla nich była to naturalna konsekwencja wcześniej podjętych decyzji, wewnętrznego imperatywu, który nakazywał stawać do walki w imię obrony najwyższych wartości. Działalność żołnierzy niepodległościowych nie ograniczała się bowiem wyłącznie do walki z okupantem sowieckim, ale była ona znacznie szersza i sięgała września 1939 roku. Ludzie ci już wtedy rozpoczęli walkę o wolność swojej ojczyzny, ale walczyli oni nie tylko dla siebie. Żołnierze ci walczyli przede wszystkim o Polskę niepodległą dla przyszłych pokoleń.”

Na warstwę artystyczną koncertu złożyły się wyjątkowe utwory zanotowane w notesie Olgierda Christy – żołnierza i dowódcy szwadronu 5 Brygady Wileńskiej AK, który prowadził zapiski w 1946 r. w czasie walk na Pomorzu. Zaprezentowane tego wieczoru utwory w większości stanowią piosenki żołnierskie i wojskowe powstałe w latach 1942–1944. Przywołany notes – zabytek prezentowany na wystawie głównej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku stanowi zapis wielu cennych informacji i jest on niezwykłą pamiątką związaną z walką wileńskich partyzantów z okupacją sowiecką na terenie północnej Polski w 1946 r. Z zapisek Olgierda Christy wyłania się więc szczególny obraz życia artystycznego partyzantów znających i śpiewających piosenki z różnych regionów okupowanej ojczyzny, dostosowujących teksty do ówczesnej rzeczywistości, błyskawicznie przyswajających utwory, sławiące między innymi żołnierzy 2 Korpusu Polskiego gen. Władysława Andersa. W dzienniku ppor. Henryka Wieliczko „Lufy” (innego dowódcy w 5 Brygadzie Wileńskiej AK), który także składał się na warstwę artystyczną koncertu czytamy z kolei o tym, że pod koniec maja 1946 r. partyzanci uczyli się nowego utworu „Więc naprzód”, który wybrzmiał tego wieczora, a którego słowa pochodziły z wiersza K. K. Baczyńskiego „Pocałunek.”

Spektakl wzbogaciły wyjątkowe artystyczne wizualizacje.

Tekst: dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

KAPELE I MUZYKANCI – CO W POLSKI...

ZAPRASZAMY na wystawę unikalnej kolekcji polskiej rzeźby ludowej. Muzyka towar...

Małopolski Piknik Archeologiczny

Małopolski Piknik Archeologiczny to cykliczna impreza plenerowa organizowana pr...

Biblioteka w muzeum (i nie tylko)

Moduł biblioteczny w systemie Muzeo jest dedykowany do zarządzania zbiorami ksi...

Aurora w mroku

Aurora w mroku to pierwsza z serii powieści o Aurorze Scalv...

MŁODE ZAKOPANE

Przegląd zakopiańskiej sztuki współczesnej, pierwsza edycja 2024. Wernisaż -...